• ראשי
  • התערבות קוגניטיבית-שפתית משולבת לקידום הקריאה בקרב תלמידים צעירים המתקשים בקריאה

    עודכן: 06.12.2020

    הקניית ידע עדכני מבוסס מחקר וכלי עבודה למורים

    מיועד למורים/ות בבית הספר היסודי לתלמידי כיתות ב' או ג'

    שנת הלימודים תשפ"א

    -------------------


    מנהלת אקדמית: פרופ' לילך שלו מבורך

    מרצים: פרופ' לילך שלו מבורך, ד"ר אילנית הוכמיץ 

     

     

    רציונל

     

     

     

     

    המשתלמים/ות ילמדו את עקרונות תכנית התערבות קוגניטיבית-שפתית משולבת לקידום קריאה לתלמידי כיתות ב'-ג' ויתנסו בהעברתה, כולל שימוש במערכת ממוחשבת של אימון קוגניטיבי. התכנית משלבת עבודה על: 1. ערוץ שפתי (מודעות פונולוגית, , פיענוח, מורפולוגיה, אוצר מילים וידע תחבירי, דיוק ושטף בקריאה); 2. ערוץ קוגניטיבי (קשב מתמשך, קשב סלקטיבי-מרחבי, עיכוב תגובה, זיכרון עובד וגמישות קוגניטיבית). זאת מתוך ההבנה כי קריאה נשענת על יכולות שפתיות לצד מנגנונים קוגניטיביים כלליים. תכנית ההתערבות תתבסס על עקרונות מרכזיים של אימון קוגניטיבי: התאמה אישית, עלייה הדרגתית ברמת הקושי ושימוש מושכל במגוון משובים בזמן אמת.

    מטרות

     

     

    • להרחיב את הידע התיאורטי והמעשי בנושא תפקודי קשב, זיכרון עובד וגמישות קוגניטיבית ומעורבותם בתהליך הקריאה.
    • לרכוש ידע תיאורטי ומעשי בנושא אימון קוגניטיבי.
    • היכרות עם שתי תכניות התערבות לשיפור קריאה: א. התערבות קוגניטיבית-שפתית משולבת. ב. התערבות שפתית

     

    תכנים מרכזיים

     

     

     

    • תפקודי קשב, זיכרון עובד וגמישות קוגניטיבית
    • קריאה והבנת הנקרא
    • הקשר בין תפקודים קוגניטיביים ולמידה
    • עקרונות האימון הקוגניטיבי ושימוש במערכת ה- CPAT
    • התערבות שפתית אל מול התערבות קוגניטיבית שפתית – עקרונות ויישום

    דרכי ההוראה

     

     

    ההשתלמות תועבר באופן מקוון (זום) ותכלול עבודה במליאה, בקבוצות קטנות, בזוגות, דיון בתיאורי מקרה מהשטח, התנסות מעשית הן במשחקי תפקידים במפגשים המקוונים והן עם התלמידים בבית הספר.

     

    דרישות התכנית

     

     

     

     

    • נוכחות חובה במפגשים
    •  גיוס 3 תלמידים מתקשים בקריאה (בכיתה ב'/ג') להשתתפות במחקר, העברת סוללת מבדקי הערכה ל-3 תלמידים בשתי נקודות זמן טרם תחילת ההתערבות ולאחר סיומה),
    • העברת תכנית התערבות פרטנית בת 16 שעות פרטניות לשני תלמידים (סה"כ 32 שעות)
    •  הגשת עבודה.

    הציון יורכב מציון העבודה המסכמת, ועמידה בדרישות ההשתלמות כפי שמפורט לעיל.  

     

    גמול השתלמות עו"ה

     

    מוכר לגמול השתלמות 30 שעות

     

    קהל יעד

     

    מיועד למורים/ות בבית הספר היסודי לתלמידי כיתות ב' או ג'

    היקף שעות

     

    30 שעות

     

    מועד

     

    ימי שלישי, בין השעות 18:00 – 20:15

    11 מפגשים מקוונים, מתוכם 3 א-סינכרונים

    פתיחה: 22.12.2020

    סיום: 2.3.2021

    מפגש מסכם: 4.5.2021

     

    דמי השתתפות

     

    65 ש"ח

     

     

    להרשמה יש למלא טופס רישום בצירוף קורות חיים ולבצע תשלום דמי הרישום

     

    תקנון המרכז

     

    לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

    דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive