הגישה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) והגישה הנרטיבית בזירה החינוכית - מתאוריה לפרקטיקה

עודכן: 02.11.2021

CBT

מרצה:

שרית רשתי (M.Aעובדת סוציאלית, מטפלת מוסמכת בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, מנחה צוותי חינוך, טיפול  וחדרי מורים, מפעילה תכניות הכלה והשתלבות בבתי ספר, יועצת ארגונית למערכות חינוך רווחה קהילה ורשויות מוניציפליות.

  

 

שנת הלימודים תשפ"ב


 

 

רציונל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בניית תפיסה המשלבת היבטים פסיכו- חינוכיים יישומיים במעשה החינוכי.

במסגרת התוכנית יכירו הלומדים מושגים נבחרים וטכניקות התערבות מעולם הפסיכולוגיה - הגישה הקוגניטיבית התנהגותית-CBT , הגישה הנרטיבית והגישה ההומניסטית - פסיכולוגית העצמי.  
כמו כן הלומדים יכירו את הקשר והחיבור של הגישות הללו לעולם החינוך והפדגוגיה. יושם דגש על הקשר המכריע בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד למוטיבציה, הישגים ולמידה משמעותית וחווייתית.

תפקיד המורה ותפקודו בכיתה במאה ה- 21 עובר שינויים ותהפוכות בעשור האחרון . השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים שמתחוללים מאז המאה ה-20 הובילו לאתגרים חדשים הכרוכים בתפקיד. כיתת הלימוד  שינתה את פניה  ועם התיקון לחוק החינוך המיוחד והרחבת פרק השילוב וההכלה היא עתידה עוד להשתנות. תפקיד המורה מצריך ידע ומיומנויות אישיות רבות ומגוונות שהוא פחות נדרש להן בעבר ובמיוחד בתקופה מורכבת זו, בה תלמידים רבים חווים מצוקה רגשית כזאת או אחרת. 

כמו כן התוכנית  המוצעת פורשת יריעה רחבה על גורמי הלחץ והחרדה וכן על האמצעים להתמודדות עם השחיקה ברמה האישית והארגונית תוך התאמה והתייחסות למאפיינים הייחודיים של מסגרות החינוך וצוותי החינוך וההוראה.

 

מטרות

 

 

  1. רכישת כלים יישומיים לשיפור הרווחה הרגשית/נפשית בעשייה החינוכית, הן לצוותי ההוראה והן לתלמידים, ע"פ עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית -  CBT
  2. הבנת הבסיס התיאורטי לגישה הנרטיבית ורכישת מיומנויות על פי גישה זו.
  3. הכרת הממד הרגשי בתהליכי למידה הוראה וכיצד הוא משפיע  על תהליכי הוראה ולמידה משמעותיים.
  4. רכישת כלים מעשיים  להתמודדות עם לחץ, חרדה וגורמי השחיקה בעבודה היומיומית בבית הספר (בחדר המורים, במרחבי החינוך הפתוחים, הבלתי פורמליים ובכיתה)
  5. הקניית  ידע מעולם הפסיכולוגיה על הגורמים המשפיעים על החוסן הנפשי
  6. עיצוב שיח מקצועי המקדם תהליכים אינטרוספקטיביים (התבוננות תוך אישית)
  7. רכישת כלים מעשיים ליצירת  מנגנונים בית- ספריים תומכים ומכילים הן למורים והן לתלמידים.

 

תכנים מרכזיים

 

 

 

 

 
  • מושגי יסוד וכלים נבחרים מהגישה הקוגניטיבית התנהגותית -CBT
  • זיהוי ועיבוי של ספורים אלטרנטיביים חיוביים מהגישה הנרטיבית ושילובם במעשה החינוכי .
  • הקשר המכריע  בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד להישגים ולמידה משמעותית ע"פ פסיכולוגית העצמי.
  • חוסן ארגוני – חינוכי, גורמים משפיעים.
  • היבטים רגשיים בתהליכי למידה והוראה , מה זה אומר ?
  • צוותי ההוראה כדמויות משמעותיות, ומשפיעות על התפתחותו הרגשית התקינה של התלמיד.
  • חוסן נפשי/ רווחה נפשית, מהם הגורמים המשפיעים על החוסן והרווחה הנפשית וכיצד ניתן להתמודד עם שחיקה ולחץ בעשייה החינוכית.

דרכי ההוראה

 

למידה פרונטאלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים 

(מפגשים פרונטלים יתקיימו במידת האפשר עפ"י הנחיות משרד הבריאות והאקדמיה)

 

דרישות התכנית

 

נוכחות והשתתפות, הכנת תרגילים ועבודה אישית מסכמת.

 

גמול השתלמות עם ציון לעובדי הוראה
משרד החינוך

 

 

 


מאושר לשנה"ל תשפ"ב, בהתאם לכללי משרד החינוך.

  • עוז לתמורה/עולם ישן:  60 שעות.
  • ​אופק חדש:  60 שעות ​בשבתון בלבד.

גמול השתלמות בתהליך של מסלול אישי.
נדרש מילוי טופס הגשת בקשה למפקח/ת על הפיתוח המקצועי במחוז.
טופס בקשת מסלול אישי ניתן לקבל ממזכירות המרכז

 

קהל יעד

 

אנשי חינוך, צוותי חינוך בבתי ספר, מורים ומנהלים 

 

היקף שעות

 

60 שעות

 

מועד

 

ימי שני, בין השעות  16:00 - 19:45 אחת לשבועיים, 

15 מפגשים (12 פרונטלים ו- 3 מקוונים א-סינכרונים)
(מגיפת הקורונה: מפגשים פרונטלים יתקיימו במידת האפשר עפ"י הנחיות משרד הבריאות והאקדמיה)

 

 

דמי רישום

 

150 ש"ח

 

שכר לימוד

 

 

2,500 ש"ח
 

 

עובדי הוראה בשבתון:

קוד מוסדנו בקרנות ההשתלמות: 230

היקף ההשתלמות בשעות להגשה לאישור הקרן: 2 ש"ש

עדכון: החל משנה"ל תשפ"ב, מבוטל הסדר תשלום ב"הרשאה לחיוב חשבון בהוצאות שכ"ל" ומוסדנו יגבה ישירות מהמורים בשבתון את מלוא תשלום שכר הלימוד והם יגישו לקרן ההשתלמות קבלות באופן עצמאי לצורך החזר כספי עפ"י תעריף הקרן, בהתאם לשעות שאושרו להם ובהתאם לכללים הנהוגים בקרנות.

 

 

 

להרשמה יש למלא טופס רישום בצירוף קורות חיים ולבצע תשלום דמי הרישום

 

עדכון: 

בשלב זה התכנית לא נפתחת. באפשרותך להשאיר פרטים בטופס מתעניין.ת 
במידה שתכנית זו תוצע שוב בהמשך, תישלח אליך הודעה.

נשמח להציע לך תכניות לימוד אחרות - לשיחה בצ'אט

 

 

 

תקנון המרכז

 

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>