הגישה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) והגישה הנרטיבית בזירה החינוכית - מתאוריה לפרקטיקה

עודכן: 09.05.2021

מרצה:

שרית רשתי (M.Aעובדת סוציאלית, מטפלת מוסמכת בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, מנחה צוותי חינוך, טיפול  וחדרי מורים, מפעילה תכניות הכלה והשתלבות בבתי ספר, יועצת ארגונית למערכות חינוך רווחה קהילה ורשויות מוניציפליות.

  

 

שנת הלימודים תשפ"ב


 

 

רציונל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בניית תפיסה המשלבת היבטים פסיכו- חינוכיים יישומיים במעשה החינוכי.

במסגרת התוכנית יכירו הלומדים מושגים נבחרים וטכניקות התערבות מעולם הפסיכולוגיה - הגישה הקוגניטיבית התנהגותית-CBT , הגישה הנרטיבית והגישה ההומניסטית - פסיכולוגית העצמי.  
כמו כן הלומדים יכירו את הקשר והחיבור של הגישות הללו לעולם החינוך והפדגוגיה. יושם דגש על הקשר המכריע בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד למוטיבציה, הישגים ולמידה משמעותית וחווייתית.

תפקיד המורה ותפקודו בכיתה במאה ה- 21 עובר שינויים ותהפוכות בעשור האחרון . השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים שמתחוללים מאז המאה ה-20 הובילו לאתגרים חדשים הכרוכים בתפקיד. כיתת הלימוד  שינתה את פניה  ועם התיקון לחוק החינוך המיוחד והרחבת פרק השילוב וההכלה היא עתידה עוד להשתנות. תפקיד המורה מצריך ידע ומיומנויות אישיות רבות ומגוונות שהוא פחות נדרש להן בעבר ובמיוחד בתקופה מורכבת זו, בה תלמידים רבים חווים מצוקה רגשית כזאת או אחרת. 

כמו כן התוכנית  המוצעת פורשת יריעה רחבה על גורמי הלחץ והחרדה וכן על האמצעים להתמודדות עם השחיקה ברמה האישית והארגונית תוך התאמה והתייחסות למאפיינים הייחודיים של מסגרות החינוך וצוותי החינוך וההוראה.

 

מטרות

 

 

  1. רכישת כלים יישומיים לשיפור הרווחה הרגשית/נפשית בעשייה החינוכית, הן לצוותי ההוראה והן לתלמידים, ע"פ עקרונות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית -  CBT
  2. הבנת הבסיס התיאורטי לגישה הנרטיבית ורכישת מיומנויות על פי גישה זו.
  3. הכרת הממד הרגשי בתהליכי למידה הוראה וכיצד הוא משפיע  על תהליכי הוראה ולמידה משמעותיים.
  4. רכישת כלים מעשיים  להתמודדות עם לחץ, חרדה וגורמי השחיקה בעבודה היומיומית בבית הספר (בחדר המורים, במרחבי החינוך הפתוחים, הבלתי פורמליים ובכיתה)
  5. הקניית  ידע מעולם הפסיכולוגיה על הגורמים המשפיעים על החוסן הנפשי
  6. עיצוב שיח מקצועי המקדם תהליכים אינטרוספקטיביים (התבוננות תוך אישית)
  7. רכישת כלים מעשיים ליצירת  מנגנונים בית- ספריים תומכים ומכילים הן למורים והן לתלמידים.

 

תכנים מרכזיים

 

 

 

 

 
  • מושגי יסוד וכלים נבחרים מהגישה הקוגניטיבית התנהגותית -CBT
  • זיהוי ועיבוי של ספורים אלטרנטיביים חיוביים מהגישה הנרטיבית ושילובם במעשה החינוכי .
  • הקשר המכריע  בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד להישגים ולמידה משמעותית ע"פ פסיכולוגית העצמי.
  • חוסן ארגוני – חינוכי, גורמים משפיעים.
  • היבטים רגשיים בתהליכי למידה והוראה , מה זה אומר ?
  • צוותי ההוראה כדמויות משמעותיות, ומשפיעות על התפתחותו הרגשית התקינה של התלמיד.
  • חוסן נפשי/ רווחה נפשית, מהם הגורמים המשפיעים על החוסן והרווחה הנפשית וכיצד ניתן להתמודד עם שחיקה ולחץ בעשייה החינוכית.

דרכי ההוראה

 

למידה פרונטאלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים 

(מפגשים פרונטלים יתקיימו במידת האפשר עפ"י הנחיות משרד הבריאות והאקדמיה)

 

דרישות התכנית

 

נוכחות והשתתפות, הכנת תרגילים ועבודה אישית מסכמת.

 

גמול השתלמות עו"ה

 

מותנה באישור משרד החינוך לשנה"ל תשפ"ב. יעודכן בהמשך

 

קהל יעד

 

אנשי חינוך, צוותי חינוך בבתי ספר, מורים ומנהלים 

 

היקף שעות

 

60 שעות

 

מועד

 

ימי שני, בין השעות  16:00 - 19:45 אחת לשבועיים, 

מועד פתיחה מתוכנן: 1.11.2021

15 מפגשים (12 פרונטלים ו- 3 מקוונים א-סינכרונים)
(מגיפת הקורונה: מפגשים פרונטלים יתקיימו במידת האפשר עפ"י הנחיות משרד הבריאות והאקדמיה)

 

 

דמי רישום

 

150 ש"ח

 

שכר לימוד

 

 

2,500 ש"ח
לעובדי הוראה בשבתון, מותנה באישור קרן ההשתלמות, עד 2 ש"ש מהקרן והשלמה ע"י המשתתף (סכום יעודכן בהמשך לאחר קבלת תעריף הקרן המעודכן)

 

 

 

להרשמה יש למלא טופס רישום בצירוף קורות חיים ולבצע תשלום דמי הרישום

קישור לטופס הרשמה

פתיחת הטופס בדפדפן כרום chrome

 

 

תקנון המרכז

 

לפרטים נוספים - מזכירות המרכז - טלפונים: 6408466, 03-6408162

דוא"ל    morim@tauex.tau.ac.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive