• ראשי
  • חברי סגל

    המרצים בתכנית הינם חוקרים מובילים בתחומים שונים העוסקים בזוויות מגוונות ורבות של שפות ורב לשוניות. מורי התכנית מעורבים במחקרים הנוגעים למדיניות שפה בישראל - מדיניות לשונית, מבחני שפה, תכניות לימודים בעברית ובשפות זרות, ועוד, ועוסקים במחקר תוך שיתופי פעולה עם חוקרים מאוניברסיטאות שונות בעולם.

     

    מורי התכנית:

    פרופ' אילנה שוהמי
    מלמדת, חוקרת וכותבת במספר רב של נושאים הקשורים ברב לשוניות בחינוך ובחברה. אלה כוללים מגע, קונפליקט וזכויות וצדק לשוני של קבוצות לשוניות שונות בישראל ובעולם, מדיניות לשונית, ביצועים לימודיים של מהגרים בבתי ספר ובמקומות עבודה, מבחני שפה בהקשרים ביקורתיים וכן את תחום הנוף הלשוני, המתייחס לייצוגים של שפות במרחבים ציבוריים בערים ובשכונות בישראל. פרופ' שוהמי כתבה ספרים ומאמרים רבים בתחומים אלה. בין ספריה: The Languages of Israel (with Prof. Bernard Sposky, 1999), The Power of Tests (2001), Language Policy; Hidden Agendas and New Approaches (2006), וכן מספר ספרים ערוכים בנושאים אלה. היא עורכת כתב העת Language Policy. פרופ' שוהמי (ביחד עם פרופ' תמר לוין ופרופ' ברנרד ספולסקי) ערכה מחקר ארצי על הישגיהם של תלמידים עולים-מהגרים בישראל, וכן מחקר מקיף על מדיניות לשונית בישראל שהוביל למדיניות לשונית חינוכית חדשה. בשנת 2010 זכתה פרופ' שוהמי בפרס על הישגים מדעיים ומפעל חיים מטעם האירגון הבינלאומי למבחני שפה (ILTA international language testing association).

     

    פרופ' דורית רביד
    הינה חוקרת מובילה בעלת הכרה בינלאומית בתחומי התפתחות השפה והאוריינות בקרב ילדים ומתבגרים, העוסקת בהפקת טקסטים בכתב ובעל פה, במורפולוגיה עברית ובפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב. היא מובילה מחקרים בנושאים אלו בארץ ובעולם ומעורבת בקבוצות מחקר בינלאומיות בתחום. פרופ' רביד הובילה לשינויים משמעותיים בתכנית הלימודים בעברית כשפה ראשונה במשרד החינוך ובראמ"ה והיא חברה בוועדותיהם. באחרונה השלימה פרוייקט רחב במסגרת יד הנדיב לעיצוב סטנדרטים להערכת כתיבה בקרב תלמידי חטיבת ביניים. בין ספריה Language change in child and adult Hebrew (1995, OUP) וכן Spelling morphology: the psycholinguistics of Hebrew spelling (2012, Springer) וכן ספרים ערוכים. היא מכהנת כסגן הנשיא של האיגוד International Association for the Study of Child Language.

     

    ד"ר מיכל טננבאום
    העומדת כיום בראש התכנית, עוסקת בהיבטים פסיכולגיים הנוגעים לשפה – היבטים רגשיים של שימור שפה ואובדנה, השפעת דפוסים לשוניים על יחסים משפחתיים בקרב קבוצות מיעוט שונות, סוגיות של זהות ושפה בקרב מהגרים וקבוצות מיעוט אחרות, שפות בית לעומת שפות בית-הספר, וכן היבטים פסיכולוגיים הנוגעים לתהליכים של למידת שפות ורכישתן. כמו כן, עוסקת ד"ר טננבאום בהיבטים מגוונים הנוגעים ליצירה ספרותית בקרב מהגרים וחברי קבוצות מיעוט אחרות.

     

    פרופ' עפרה ענבר
    עוסקת בחקר ידע מורים והכשרת מורים על רצף התפתחותם המקצועית, במיוחד בתחום הוראת שפות. בתחום ההוראה היא מתמחה בקשר בין ההכשרה לשדה בפרט בכל האמור בתכניות לימוד והערכת הישגים בהקשר כיתתי ובתפיסות מורים. כמו כן היא עוסקת בסוגיות שונות במדיניות לשונית, בקביעת והערכת תכניות לימוד, בהוראת לומדים צעירים וברקע לשוני של מורים לשפות. ספר בעריכתה ובעריכת ד"ר סמדר דוניצה-שמידט, "סוגיות בהוראת שפות בישראל", אמור לצאת לאור בקרוב בהוצאת מופ"ת. ד"ר ענבר עומדת בראש היחידה להכשרה להוראה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת"א ובעבר שמשה כמפקחת על הוראת האנגלית במשרד החינוך, כראש המסלול לאנגלית במכללת בית ברל ומרכזת התכנית לתואר שני בהוראת אנגלית באנגלית MA TESOL באוניברסיטת תל אביב.

     

    ד"ר הדר נץ
    עוסקת בחקר השיח הכתוב והדבור בעברית ובאנגלית, ובפרט בחקר השיח הכיתתי - במבנה השיח הכיתתי ובהשפעתו על יצירה או עיכוב של הזדמנויות ללמידה. במסגרת מחקרה יצרה ד"ר נץ קורפוס מתומלל של שיח מכיתות מחוננים בארה"ב. עבודתה המחקרית על שיח בכיתות מחוננים הינה חלוצית בתחום. כמו כן היא עוסקת בלשון ומגדר בפרספקטיבה רב-לשונית ורב-תרבותית. בין היתר היא בוחנת כיצד המגדר עובר הבניה חברתית בשיח בחברות ובתרבויות שונות וכיצד הוא מחזק או מערער את יחסי הכוחות בחברה.

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    Developed by
    UI/UX Basch_Interactive