החוג לחינוך מיוחד ולייעוץ חינוכי

ראש החוג: פרופ' לילך שלו מבורך
עוזרת מנהלית: הדס בן נון
מזכירת סטודנטים: אודליה בכר

 

החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי עוסק בקידום התפתחות מיטבית לאורך החיים, ובעיקר בתוך מסגרות חינוכיות. המגמות הראשיות בחוג הן המגמה לייעוץ חינוכי והמגמה ללקויות למידה.

 


 

אודות התואר השני בייעוץ חינוכי

 

לימודי הייעוץ החינוכי מקנים התמחות תיאורטית, מחקרית ויישומית בגורמים המעודדים ומעכבים התפתחות מיטבית בהקשרים חינוכיים וחברתיים שונים. תכנית הלימודים מדגישה את הקשרים שבין הפרט לבין המשפחה והקהילה, ואת ההשפעות ההדדיות של קשרים אלה על תפקוד האדם.
 
תכניות הלימודים במגמה לייעוץ חינוכי מיועדות להכשיר יועצים חינוכיים לעבודה במגוון מסגרות חינוכיות במערכת החינוך הפורמאלית (החל מהגיל הרך ועד החינוך העל-תיכוני, בחינוך הרגיל כמו גם בחינוך המיוחד). בנוסף, אנו מכשירים יועצים חינוכיים לעבודה בארגונים ומוסדות פרטיים, ציבוריים ובמגזר השלישי. לבסוף המגמה שואפת לבנות עתודה של חוקרים בתחום הייעוץ ומנהיגים בכירים בשדה החינוכי.
 
במהלך הלימודים רוכשים התלמידים ידע תאורטי, כישורים ומיומנויות ייעוציות לעבודה עם ילדים ובני נוער, הורים, סגלים חינוכיים וצוותים רב-מקצועיים. הכלים מאפשרים לתלמידים ליזום ולהוציא אל הפועל התערבויות חינוכיות ברמה פרטנית, קבוצתית ומערכתית. במקביל רוכשים התלמידים תשתית ידע וניסיון (בשיעורים המתודולוגיים ובסמינריונים) בביצוע מחקר והערכה המאפשרים המשך התעדכנות בחידושים בתחום הייעוץ, הערכה ביקורתית של הספרות המחקרית והמשך לימודים לתואר השלישי.
 

לשאלות נפוצות אודות יעוץ חינוכי: המקצוע, המגמה, ותכנית הלימודים, לחצו כאן

 


 

במגמה לייעוץ חינוכי ניתן למצוא שלושה מסלולי לימוד לתואר שני:

  • ייעוץ חינוכי 
  • ייעוץ חינוכי עם התמחות בגיל הרך
  •  ייעוץ חינוכי עם התמחות בילדים עם צרכים מיוחדים

בכל אחד ממסלולי הלימוד לייעוץ חינוכי ניתן להשלים תואר שני במסלול עיוני או מחקרי, כלומר עם או ללא עבודת גמר (מחקר תזה).

 


 

אודות התואר השני בלקויות למידה


מטרת התכנית היא העמקת הידע על מאפיינים קוגניטיביים, חברתיים-רגשיים, ושפתיים-תקשורתיים של אנשים עם לקויות למידה מהילדות ועד הבגרות. הלימודים יקנו התמחות תיאורטית, מחקרית ויישומית בלקויות אלה. התוכנית תכלול היבטים של קריאה, למידה, קשב, תקשורת ושפה וכן היבטים רגשיים וחברתיים של אוכלוסייה עם לקות למידה. לקויות הלמידה תוצגנה תוך הדגשת הקשר בין הפרט, לבין המערכת המשפחתית, החינוכית והקהילה. יילמדו דרכי הערכה והתערבות פרטניות ומערכתיות בצוות רב תחומי.
אנו שואפים ליצור תשתית רחבה של ידע, חשיבה ומיומנויות שיאפשרו לבוגרי התוכנית למלא תפקידים בכירים בתחומים של מחקר, מנהיגות חינוכית, קביעת מדיניות, הדרכה, חינוך ושיקום. הסטודנטים יוכלו במקביל ללימודים לקראת התואר השני ללמוד במסגרת בית הספר לחינוך להתמחות באחת או בשתי התכניות הבאות: תעודת הוראה בחינוך המיוחד או תעודת אבחון לקויות למידה. מטרות תכניות אלה הן להכשיר להוראה בחינוך המיוחד ו/או לאבחון לקויות למידה.
 
במקביל ניתן ללמוד לתעודת הוראה בחינוך המיוחד ו/או אבחון לקויות למידה אשר יכשירו אותם גם להוראה בחינוך המיוחד וגם לאבחון וטיפול בלקויות למידה.
 



מידע כללי אודות החוג 


בכל אחד ממסלולי הלימוד בחוג ניתן להשלים תואר שני במסלול עיוני או מחקרי, כלומר עם או ללא עבודת גמר (מחקר תזה).
 



מבנה תכנית הלימודים


הלימודים נמשכים שנתיים, כאשר תלמידות הכותבות עבודת גמר יכולות להאריך את לימודיהן בסמסטר נוסף. יום הלימודים המרכזי בשנה א' הינו יום רביעי (למעט שיעורי ההשלמה העשויים להינתן בימים נוספים) ויום הלימודים המרכזי בשנה ב' הינו יום ה'.
בנוסף ליום הלימודים, תלמידות הייעוץ החינוכי (ולא תלמידות לקויות הלמידה) מבצעות התנסות מעשית במסגרות חינוכיות מגוונות למשך יום בשבוע במשך שנתיים. בשנה הראשונה מקומות ההכשרה הינם פורמאליים (לדוג': בתי ספר וגנים של משרד החינוך) ואילו בשנה השנייה המסגרות הינן בלתי פורמאליות (לדוגמא: עמותות, מרכזי הורים וילדים).  
 


 

תנאי קבלה


לתואר השני יכולים להירשם בעלי תואר ראשון או שני ממוסד אקדמי מוכר על ידי המל"ג
בציון גמר 85 ומעלה.
 
 


 

לצפייה בעבודות התזה של בוגרות ובוגרי החוג בשנת תשפ"א לחצו כאן

 


 

בניין שרת, בי"ס לחינוך

חדרים 440, 401 א'

טלפון מזכירות החוג : 03-6408472

טלפון מזכירות סטודנטים: 03-6408459

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>