פרופ' רחל ארהרד

בדימוס בביה"ס לחינוך
ביה"ס לחינוך בדימוס
פרופ' רחל ארהרד
טלפון פנימי: 03-6408540
פקס: 03-6409477
משרד: שרת, 200

מידע כללי

פרופ' ארהרד משלבת לאורך כל חייה המקצועיים בין מחקר ועשייה באקדמיה, בין פרקטיקה ביישום התערבויות חדשניות במערכת החינוך בישראל ואקטיביזם חברתי לקידום הוגנות , שוויון וצדק חברתי.

 

ממייסדות מקצוע הייעוץ החינוכי בישראל. בתפקידה בראשות המגמה לייעוץ חינוכי פיתחה את ההתמחות בייעוץ חינוכי לגיל הרך, תכניות לייעוץ חינוכי בחברה הערבית ותכנית לייעוץ חינוכי במערכת החינוך המיוחד. במסגרת פעילותה בבי"ס לחינוך ייסדה תכנית להוראת הפסיכולוגיה בבתי ספר תיכוניים ותכנית להוראת המוסיקה. בנוסף, יזמה והפעילה תכנית למניעת אלימות בבתי ספר ותכניות התנדבות של סטודנטים בקהילה.

 

הקימה את היחידה למחקר ופיתוח של השרות הפסיכולוגי חינוכי-ייעוצי בישראל, במסגרתה נערכו מחקרים רחבי היקף במערכת החינוך. במקביל, פיתחה והטמיעה תכניות כ"חוסן נפשי – למניעת אובדנות של בני נוער", אח"מ – אקלים חינוכי מיטבי בבתי ספר,  ועוד.

 

יזמה ולוותה לאורך שנים את מרכזי "דלת פתוחה" ( במסגרת האגודה לתכנון משפחה), עמותת לה"ב ומרכזי "ניצן הורים".  מלאה תפקידים בהנהלות ארגונים בארץ ובעולם, כסגנית הנשיא International Association of Counseling and Psychotherapy,  וכנציגת ישראל לארגון IPPF בהכשרת אנשי מקצוע בארצות מתפתחות.

קורות חיים

השכלה

1962-1965      ב.א., האוניברסיטה העברית, ירושלים, בסוציולוגיה ופסיכולוגיה.

1969-1972      מ.א., אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר לחינוך (בהצטיינות). נושא התיזה: "גורמים סביבתיים הקשורים לתת השגיות של ילדים מחוננים".

1971-1972      תעודת הוראה, אוניברסיטת תל-אביב.

1990-1992      Ph.D. University of South Africa, Pretoria. Thesis dissertation: Factors influencing Israeli adolescents’ perceptions of life opportunities.

 

 

תפקידים באוניברסיטה ובבית הספר לחינוך

 

בבית הספר לחינוך

ראש המגמה לייעוץ חינוכי בחוג להיבטים התפתחותיים;  ראש התוכנית לתעודת הוראה בפסיכולוגי; חברת ועדת הוראה; יו"ר ועדת פרט.

 

פעילות ותפקידים באוניברסיטת תל אביב

2011-2013      יו"ר ועדת אתיקה יחידתית

2010-2016      נציבת התלונות בענייני הטרדה מינית

2010-2018      יו"ר וועדת ההיגוי של המרכז לגיל הרך

2012-2017      יועצת נשיא האוניברסיטה להוגנות מגדרית

 

פעילות במערכת ההשכלה הגבוהה

יו"ר ארגון "אפיק באקדמיה – פורום הפרופסוריות באוניברסיטאות" https://www.afikinacademia.org/

יו"ר פורום יועצות הנשיא באוניברסיטאות

יו"ר פורום הנציבות למניעת הטרדות מיניות בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה

יו"ר besafe   קמפוס ללא הטרדות מיניות

 

פעילות מקצועית ציבורית

סגן נשיא הארגון הבינלאומי לייעוץ   International Association of Counseling – VP

עורכת כתב העת של הארגון הבינלאומי לייעוץ  (IAC)

סגן יו"ר ישראל וחברת הנהלה של "דלת פתוחה", שירות ייעוץ לנוער במסגרת האגודת הישראלית לתכנון המשפחה

המועצה להשכלה גבוהה: יו"ר וחברה בוועדות אישור תוכניות אקדמיות

נשיאת הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי   People to People International

IPPF-International Planned Parenthood Federation חברה בוועדת ההסמכה של הארגון הבינלאומי 

חברת הנהלה בעמותת לה"ב;

חברת ועד מנהל  של מרכזי "ניצן הורים"

תחומי מחקר והוראה

מחקריה התמקדו בפסיכולוגיה וייעוץ חינוכי: מתבגרים, פסיכופתולוגיה, חוסן נפשי והתמודדות. בתוך כך בשיתוף משרד הבריאות מחקרי בריאות נפש ופסיכופתולוגיה בקרב מתבגרים בישראל;  הערכת יעילות מודל איתור תלמידים בעלי תסמונת פוסט-טראומטית בעבר; הערכת הטמעה במערכת החינוך את תוכנית כישורי חיים, חקר תוכניות למניעת שימוש בחומרים פסיכואקטיביים, הערכת תוכניות למניעת התאבדויות ועוד.

הוראה

ייעוץ חינוכי-אקולוגיה מקצועית; טיפול ייעוץ וצדק חברתי; תכנון התערבות ייעוצית; הערכת תכניות (Program Evaluation); היועץ החינוכי: תפקיד ותפקוד.

 

פרסומים נבחרים

ספרים

  • ארהרד, ר' (2019) " Me Too   באקדמיה בישראל" . סטימצקי- הוצאה לאור
  • ארהרד, ר' (2014). ייעוץ חינוכי: מקצוע מחפש זהות.  תל אביב: מכון מופ"ת.
  • ארהרד, ר' (2008). היוועצות מעצימה: תיאוריה ומעשה. תל- אביב: הוצאת רמות.
  • ארהרד, ר' וקלינגמן, א' (2004). ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל-אביב: הוצאת רמות
  • ארהרד, ר' (2001). אקלים חינוכי מיטבי - ערכה לאבחון והתערבות. ירושלים: השירות הפסיכולוגי- ייעוצי, משרד החינוך
  • ארהרד, ר' ואל-דור, י' (1991). חוסן נפשי- שיפור כושר ההתמודדות במצבי מצוקה ומניעת התאבדויות. תל- אביב: הוצאת מפ"ט

 

פרקים בספרים

  • ארהרד, ר' (2014) היוועצות מעצימה. בתוך ע' רביב ור' בולאס (עורכים), הייעוץ החינוכי כיום: חומר למחשבה ולמעשה בני ברק: ספריית פועלים.
  • זץ, י' וארהרד, ר' (2013). שיח ושיחה? מאפייני מגדר בייעוץ הפרטני. בתוך ב' אלפרט וש' שלסקי (עורכים), הכיתה ובית הספר במבט מקרוב: מחקרים אתנוגרפיים על חינוך. תל-אביב: מכון מופ"ת. 
  • ארהרד, ר'  (2014  ) תוכניות מניעה בין התיאוריה לפרקטיקה. בתוך: ר' צימר ח' בוני נח (עורכות) שימוש בסמים: מניעה וטיפול. ירושלים: הוצאת הרשות הלאומית למניעת שימוש בסמים.
  • ארהרד, ר' ווינקרט, ע' (2003   ) היועץ וההורים – גשר לקשר?!. בתוך: ב' אלפרט וש' שלסקי (עורכים) המחקר האתנוגראפי בחינוך. תל-אביב: הוצאת מופ"ת.
  • ארהרד, ר' (2003). התפתחות השרות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) בזיקה לתפיסת "רווחה נפשית" של תלמידים במערכת החינוך. בתוך: י' דרור, ד' נבו ור' שפירא (עורכים) תמורות בחינוך: קווים למדיניות החינוך בישראל בשנות האלפיים. תל-אביב: הוצאת רמות
  • Erhard, R. (2008). Between Hope and Despair: Ethiopian Immigrant Youth in Israel. In N. Arthur & P. Pedersen (Eds.), Critical incidents in counseling for international transitions, Washington DC, American Counseling Association.

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>